2012. február 27., hétfő

A koffein fogyasztás hátrányai


Koffein a mindennapi neve az 1,3,7-trimetilxantinnak. A koffein szó a német kaffee és a francia café szóból származik, mindkettő jelentése kávé. A koffein elfogyasztása után 30-45 perccel teljesen felszívódik, hatása pedig három órán belül eltűnik.

Hogyan hat a koffein a szervezetünkre?:
A koffein fő forrása a csokoládé, a tea, a szénsavas cola-félék és a kávé minden formája. Még a „koffeinmentes" kávé is elegendő koffeint tartalmaz ahhoz, hogy káros hatású legyen. Ezek a dolgok nagyon sok savat és nyálkát termelnek. A koffein ráadásul függőséget okoz.
Befolyásolja a hangulatunkat, az állóképességünket, az agyi vérellátottságot, az emésztőrendszerünk működését.
Fogyasztást követően a koffein bejut a véráramba, s az ideg- és izomsejtek felületén fejti ki a hatását. Befolyásolja néhány enzim és ingerületátvivő anyag működését, és gátolja testünkben az adenozin hatását, ami egy fáradtságjelző anyag.  Az adenozin fontos szerepet tölt be az ébrenlét és az alvás szabályozásában. A koffein serkenti az idegrendszert, úgy hogy blokkolja az agya adenozinkötő helyeit, és így tartja fenn az éberséget. Ez a folyamat befolyásolja a vérerek összehúzódását, így lesz fejfájás csillapító hatású.
A koffein a kortizol és adrenalin felszabadulás serkentése miatt vérnyomás emelkedést és gyorsuló szívverést okoz, ellazítja a hörgőket, növeli a gyomorsavtermelést, gyorsítja az anyagcserét és vízhajtó hatású.

 Betegségek:
-Vizelethajtó hatása van. 
Mértéke függ a az elfogyasztott koffein mennyiségétől, attól, hogy milyen formában/termékben jutunk hozzá, illetve a szervezet koffeintűrő képességétől is.
-Magas vérnyomás
-Magas koleszterinszint
-Csontritkulást okoz
-Terhesség alatti fogyasztás
A terhesség alatti túlzott koffeinfogyasztás vetélést okozhat.

Koffein túladagolás:
A mérsékelt koffeinfogyasztás napi 130-300mg-ot jelent, míg a koffein túladagolásról a napi 600mg fölötti fogyasztásnál beszélhetünk.
Tünetei:
-hányinger, émelygés, hasmenés, szédülés, és gyakori vizelési inger.
A koffein függőséget okoz, oly mértékben, hogy mérsékelt fogyasztás utáni megvonás is fejfájással, émelygéssel, ingerlékenységgel, csökkent koncentrációs készséggel és akár depresszióval is járhat. Ezek a tünetek az első 20-48 órában a legerősebbek, de akár egy hétig is tarthatnak.
A koffein túladagolás emésztési és szív-és légzési zavarokat okozhat. Ez azért is veszélyes, mert számos sportital igen magas dózisban tartalmaz koffeint (egyeseknél az ajánlott napi bevitel által több mint 500mg koffeint juttatunk a szervezetbe!)

Egyes ételek, italok élénkítő anyag, vagyis koffein tartalma:
-Főzött kávé- 40-80 mg
-Instant kávé - 70 mg
-Jeges tea - 60 mg
-Forró tea - 60 mg
-Koffeines üdítőital - 50 mg
-Csésze zöld tea 5-30 mg
-Csésze fekete tea - 20-90 mg
-Szelet (kb. 45 g) tejcsoki 10-30 mg
-Gyógyszer – 25 mg-tól.

Koffein okozta pszichiátriai betegségek:

A koffein intoxikáció:
Általában akkor, ha meghaladja a 250mg-ot (2-3 csésze főzött kávé), vagy akkor, ha megvonjuk a koffeint.
A koffein elfogyasztása után nem sokkal jelentkező 5 vagy több tünet az alábbiak közül:
-Nyugtalanság
-Idegesség
-Izgatottság
-Álmatlanság
-Kivörösödött arc
-Nagyobb vizelet kiválasztás
-Bélrendszeri zavar
-Izomrángás
-Akadozó gondolkodás vagy beszéd
-Tachykardia vagy szívritmuszavar
-Kimeríthetetlenség periódusokban
-Pszichomotoros nyugtalanság

A koffein okozta szorongásos zavarok:
A szorongás a koffein okozta intoxikáció után 1 hónapon belül fejlődött ki, vagy elhagyás után, vagy a gyógyszerek, melyek koffeint tartalmaznak kapcsolatban állnak a zavarral.

A koffein indukálta alvászavar:
Az alvászavar direkt pszichológiai következménye a kávéfogyasztásnak.

Ha mindenképpen szükséged van a napi kávéra a megszokás miatt, lehet kapni a boltokban, bioboltokban gabonakávét.


2 megjegyzés:

  1. Nekem a terhességem alatt napi 3 kávét javasolt az orvosom.
    Szendi Gábor (paleo étkezés) könyvében, mértékkel javasolt a kávé ivása - a jó tulajdonságai miatt.
    Na kinek higgyen az ember (lánya)?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia én természetes gyógymódokat hallgatok egy fősulin. Én is olvastam Szendi könyvét. Itt egyetlen dolog a fontos: az alany milyen betegségre hajlamos. Az egészséges ember jól tolerálja a kávét. Ha sok a gyomorsavad, magas a vérnyomásod, szívelégtelenséged van, akkor sajnos csökkenteni kell. A gabonakávé nagyon finom alternatíva. :-)

      Törlés