2012. február 1., szerda

A nyersétkezésről


 „Ne öld le az eledelt, mely szádba kerül. Mert ha élő táplálékot eszel, úgy ez életet lehel beléd, ám ha megölöd eledeled, a holt táplálék téged is megöl. Mert élet csak az életből ered, és a halál mindig a halálból jön. Mert minden, mi eledeleteket megöli, testeteket is megöli.”  (Edmond Bordeaux Székely: Az esszénus béke evangéliuma)

Mik azok a természetes, élő ételek?
                                                
Azok az élő, növényi táplálékok, melyek hőkezeléstől mentesek: nem főzött vagy párolt, nem sütött, és nem is fagyasztott: zöld levélhajtások, gyökérzöldségek, ehető gyomnöv ények és virágok, gyógynövények, gabonafüvek leve, gyümölcsök, magvak, diófélék, csirák, olajok, algák. A bennük lévő enzimek segítik az emésztést, táplálnak, energetizálnak, és kiegyensúlyozzák szervezetünk anyagcseréjét, ezért az enzimekből bőségesen kell fogyasztanunk. Fontos, hogy frissek legyenek, a lehető legrövidebb idő, teljen el a növények leszedése és a fogyasztása: között, hiszen a hőkezelésen túl még számos eljárás, és maga a tárolás is jelentősen csökkentheti a tápanyag tartalmat. Az is fontos, hogy az élő ételek ne tartalmazzanak vegyszereket: a termőföldben, amiben termesztették, ne legyen sem műtrágya, sem rovarirtó, gyomirtó, vagy gombairtó szer, mert ezek mérgezőek az emberi szervezetre. A biotermesztéssel termesztett zöldségeket és gyümölcsöket a gazdák megóvták a vegyi anyagoktól, ezért ezekben a táplálékokban jóval magasabb a vitamin, ásványi anyag és enzim tartalom, mint az olcsóbb, nem biotermesztésből származó terményekben.
Szintén feltétel, hogy feldolgozatlanok legyenek, tehát ne tartalmazzanak adalékokat, tartósítószert, színez éket, mesterséges ízesítőket, állagjavítókat, emulgálószert, nitrátot, nitritet, stb. és ne legyenek génmanipuláltak sem. A frissesség a kulcs: elfogyasztásuk pillanatában, abban az állapotban legyenek,amelyben a természet megteremtette őket.

Miért együnk élő ételeket?
Mert sok bennük az életenergia. Ha megnézünk egy Kirlián-fotót, amely láthatóvá teszi az élő szervezetet körülvevő bioenergiát, akkor azt látjuk, hogy pl. egy nyers mandula magot erőteljes kisülések, elektromos mező vesz körül, míg a pirított mandula (hőkezelés által elpusztított mag)  már nem rendelkezik ezzel az elektromos mezővel, vagyis halott. A nyersben vannak enzimek, a pirítottban már nincsenek. Ha a nyers mandulát elültetjük, egy idő múlva kihajt. Ha a pirított mandulát elültetjük, egy idő múlva elporlad.
A sütött - főzött ételekből hiányzik a bioenergia. Egy másik fontos érv: a nyers növényi ételek lúgosítanak. Az egészséges szervezet enyhén lúgos kémhatású.

Mi a baj a hőkezelt ételekkel?
Az enzimben halott étel a hasnyálmirigyre, szívre, és más szervekre ró ártalmas hatást. A főtt ételek evése után azonnal megemelkedik a fehérvérsejtek száma, a szervezet így reagál a megváltoztatott összetételű ételre (patológiai leukocitózis).  A szervezet a felvett táplálékot ugyanis idegennek érzi, és működésbe hozza védekező reakcióját, amit kb. másfél-két óráig fent is tart.
Ennek következtében áll elő a mindannyiunk számára jól ismert fáradtság érzés, amely a hagyományos ételek elfogyasztása, az étkezés élvezete után jelentkezik. A nyers élelmianyagokban azonban olyan, hőre igen érzékeny enzimek és aromaanyagok találhatók, amelyek már a szájban és a garatban felszívódnak, így igen gyorsan fejtik ki hatásukat, melyek következtében nem indul be a szervezet imént vázolt védekező reakciója. Ugyanezt nem tapasztalni a természetes, élő ételek elfogyasztása után, ezeket a szervezet "barátságosnak" tekinti.

Tények és tévhitek a nyers étkezésről :
- A szervezetnek szüksége van meleg, főtt ételre- Ez nem igaz!
Sokan azzal utasítják el a kizárólag nyers növényekből és magvakból álló étrendet, hogy a testünknek a napi egyszeri meleg étkezés szükséges. Lehet, hogy megszoktuk a főtt ételt és először furcsának hat egy-két csupa nyers alapanyagból készült élő étel, de ehhez is hozzá lehet szokni. Az egy tévhit, hogy szükségünk van minden nap meleg ételre.
Sokan úgy tartják, hogy csak a megfelelően előkészített ételt tudjuk megemészteni, ezért van szükség az élelmiszerek főzésére, párolására stb. Ez nem így van! Ellenkezőleg, a szervezetet éppen hogy kevésbé terheli meg a nyers étel, hiszen a megemésztéséhez nem kell felhasználnunk a saját enzimjeinket, mivel az élő ételekben még rengeteg enzim van. Csak a nyers vagy minimális mértékben hőkezelt ételek tartalmazzák az enzimek eredeti mennyiségét, ami szükséges az adott táplálék emésztéséhez.
Bizonyos esetekben előfordulhat puffadás és emésztési zavarok. Ennek csupán az az oka, hogy a test még nem szokott hozzá ezekhez a táplálékokhoz, illetve az élő étel tisztulási folyamatot indít be, ami a méregtelenítés tüneteivel járhat. Ha tartósan ezt az életmódot választjuk, esetleg egy böjttel segítjük a természetes folyamatokat, a tünetek megszűnnek.
-Nyers étellel nem lehet jóllakni- Ez nem igaz!
Az élő ételek valóban nem laktatnak úgy, mint a hagyományos főtt-sült fogások, de ez alatt inkább azt értjük, hogy nem terhelik le olyan mértékben a gyomrot és a többi emésztőszervet. A testünk pontosan érzi, hogy mikor elég az élő ételből és nincs kellemetlen teltségérzet és elmarad az evést követő levertség és fáradtságérzet is. Az élő ételek több életerővel töltenek fel, több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, és a rostok révén táplálnak és telítenek.
 -Zöldség - nem finom!- Ez nem igaz!
Azt, hogy a nyers koszt nem finom, csupán addig lehet elhinni, amíg még nem kóstoltad az élő ételeket, el sem tudod képzelni, micsoda ízharmóniákat lehet készíteni a különféle olajos magvakból,  aszalt gyümölcsökből és a számtalan zöldségből és gyümölcsből, csírákból.  A nyers növényi konyha ugyanolyan változatos táplálkozásra ad módot, mint a hagyományos vagy a vegetáriánus konyha.
-Ezzel az étrenddel nem lehet sportolni- Ez nem igaz!
Mivel a nyers kosztot is ki lehet úgy alakítani, hogy tartalmazzon minden fontos ételcsoportot a megfelelő mennyiségben, a sport sem jelenthet problémát. A fehérjebevitelt fedezni lehet bizonyos zöldségfélékből és olajos magvakból, csíráztatott gabonákból és hüvelyesekből. Sőt, mivel kevesebb méreganyag kerül a testbe, éppenhogy magasabb energiaszintre és nagyobb erőnlétre számíthatsz!

A nyers, élő növényi étrend előnyei:
-Megnövekedett energiaszint
-Tehermentes szervezet
-Nincs kajakóma és ingadozó vércukorszint
-Kevesebb mennyiség is bőségesen elég
-Nem fenyeget az elhízás veszélye, amihez természetesen az is hozzájárul, hogy a nyers ételekben kevesebb a méreganyag, a zsírpárnák szerepe pedig a méreganyagok elszigetelése, hatástalanítása is.
-Vitaminbőség – a vitaminok, ásványi anyagok teljes palettája hasznosul
-Könnyű emésztés
+ Bónusz: kevesebbet kell főzni és mosogatni


A nyers étkezésnek megvan a maga csodája! Tele van enzimekkel, ásványi anyagokkal, vitaminokkal és rostokkal. Nem kell hozzá "tűzhely", gyorsan készen van és finom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése